HOLDING SPACE VOOR EEN ANDER. HOE DOE JE DAT?

Holding Space. Een engelse term die we steeds vaker tegen komen en gebruiken. Het betekent “de ruimte houden voor een ander.” Er volledig en in liefde zijn. Een safe container zijn waarin je onvoorwaardelijke steun biedt en de ander laten voelen dat hij of zij niet alleen is.

Als jij liefdevolle ruimte voor een ander kunt zijn dan helpt dat de ander zichzelf te helen of tot inzichten en oplossingen te komen.  Door liefdevol aanwezig te zijn voor het verhaal of probleem van de ander zonder daarbij te willen fixen of het op te lossen zet je iemand in zijn/haar kracht. 

Als Space Holder ben je de Sacred Witness voor iemands verhaal. En je bent de ruimte waarbinnen iemand dat verhaal kan doen. En daarmee help je iemand te helen. Het houden van ruimte voor iemand is moeilijker dan het lijkt, want heel vaak zijn we geneigd om ons te mengen in het verhaal. Onze mening te delen. Ons eigen verhaal te gaan vertellen.

In deze post geef ik je tips hoe je Space Holder voor een ander kunt zijn die een kwetsbaar verhaal deelt of een traumatische periode doormaakt. 

1. HOE LUISTER JE
Wanneer we met iemand praten, gebeurt het vaak dat we bezig zijn met hoe we hierop gaan reageren. Als je ruimte aan iemand wilt geven dan is dit niet de bedoeling omdat je dan niet echt aanwezig bent voor de ander. Dus probeer niet in reactie modus te gaan. Luister naar iemand met liefde in je hart. 

2. GA NIET IN OORDEEL OF PROBLEEM-OPLOSSING-MODUS
Hoe gevoelig, moeilijk of soms zelfs ontluisterend het verhaal wat iemand je vertelt ook is; je helpt de ander het meest door je eigen mening, oordeel, oplossing voor je te houden en liefdevol te luisteren. Op het moment dat je een ander gaat “fixen”  of allerlei oplossingen gaat aandragen haal je iemand uit zijn of haar persoonlijke kracht. Advies geven kan altijd later nog.

Persoonlijke noot:
Toen ik zelf door een nogal traumatische scheiding heen ging waren er een heleboel mensen zeer begaan met me. Maar hoe lief en begrijpelijk het ook was, vaak uitten zij hun persoonlijke ontzetting over wat er gebeurd was. En werd er van alles geopperd en gezegd. Vooral over hoe ik dit “moest” doen. Er was één vriendin die zei me dit: “Mar, ik sta naast je. Ik ben er voor je. En ik luister naar je. Maar jij moet dit doen. Jij moet er doorheen. En je kan dit. ” Zij luisterde. En op dat moment, door liefdevol aanwezig te zijn voor mij, door niet in oordeel te gaan en het juist terug te leggen bij mij, zette zij mij in mijn kracht.

3. LAAT DE ANDER HET CENTRUM ZIJN

Soms is het verhaal van de ander moeilijk omdat je het zelf ook hebt meegemaakt. Maar dit is niet het moment om jouw verhaal te delen. Jij bent de Sacred Witness voor de ander. Degene die luistert en ruimte biedt. Als het je heel erg in je eigen trauma raakt dan en je het moeilijk vind om echt ruimte te houden voor de ander dan kan je dat even uitspreken. “Ik heb dit ook meegemaakt. Het is moeilijk voor me om je zo te zien. Maar ik begrijp je.” Ga verder niet in op jouw eigen verhaal op dat moment maar laat de ander het centrum zijn. 

    4. DE-ZUS-VAN-EEN-VRIENDIN-VERHALEN

    Misschien ten overvloede…. Maar dit gebeurt echt heel vaak.

    Ga er zeker geen verhalen bij halen van “de zus van een vriendin van me heeft dit ook meegemaakt en het is helemaal goed gekomen…” Dit is niet helpend. Niet troostend. Elk verhaal is anders en jij weet de uitkomst niet. Je kunt wel zeggen dat ze hier niet alleen in staan. Dat dit vaker gebeurt. 

    5. STA OPEN VOOR DE EMOTIES DIE NAAR BOVEN KOMEN

    Heel vaak zie je dat mensen hun emoties proberen in te houden. Als je dat signaleert benoem dan dat die emoties er mogen zijn. Vooral huilen is heel erg helend. Juist door emoties te uiten komt er helende energie los. Blijf rustig.

    6. GEEF AAN DAT JE IN DE ANDER GELOOFT.

    Het is moeilijk om in een kwetsbare positie te zitten of een traumatische ervaring te delen. Het kan een enorme stap zijn voor iemand om zijn of haar verhaal te doen. Geef aan dat je de ander gelooft. Maar vooral dat je IN de ander gelooft. Herinner hen eraan dat ze krachtige being zijn. En kunnen vertrouwen op hun eigen kracht en helende kwaliteiten. En dat het delen van het verhaal daar een voorbeeld van is.

    7. BRENG RUST EN KALMTE

    Als het verhaal verteld is, breng dan rust en kalmte. Door iemand een paar keer diep adem te laten halen en mee te ademen. (Dit kan ook helpen als iemand moeite heeft met het beginnen te vertellen van het verhaal of tussendoor als de ademhaling heel erg omhoog gaat.).Of vraag of je een hand op hun rug mag leggen en zeg dat zij gesteund worden. Ook door krachten die ze niet direct kunnen zien. Vraag wat of de ander nog iets nodig heeft.

    8. TOT SLOT

    Geeft jezelf na het gesprek de ruimte om het te verwerken. Zeker als iemand dicht bij je staat of als je zelf zoiets dergelijks hebt meegemaakt zal het je raken. Wat mij helpt is de natuur ingaan en gronden. Of een douche nemen en visualiseren dat het verhaal van de ander van je afspoelt. Ik visualiseer ook altijd dat het water helemaal door me heen spoelt. Door al mijn cellen en alles schoonspoelt en meeneemt.